It is an accounting or the management i.e., accounting which provides necessary information to the
management for discharging its functions. According to the Anglo-American Council on productivity,
"Management accounting is the presentation of accounting information is such a way as to assist
management in the creation of policy and the day-to-day operation of an undertaking." It covers all
arrangements and combinations or adjustments of the orthodox information to provide the Chief
Executive with the information from which he can control the business e.g. Information about funds,
costs, profits etc. Management accounting is not only confined to the area of cost accounting but also
covers other areas (such as capital expenditure decisions, capital structure decisions, and dividend
decisions) as well.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
यह एक लेखांकन या प्रबंधन है, अर्थात्, लेखांकन जो आवश्यक जानकारी प्रदान करता है
अपने कार्यों के निर्वहन के लिए प्रबंधन। उत्पादकता पर एंग्लो-अमेरिकन काउंसिल के अनुसार,
"प्रबंधन लेखांकन लेखांकन सूचनाओं की प्रस्तुति है जो सहायता करने का एक तरीका है
नीति के निर्माण में प्रबंधन और एक उपक्रम के दिन-प्रतिदिन के संचालन।" इसमें सभी शामिल हैं
प्रमुख को प्रदान करने के लिए रूढ़िवादी जानकारी की व्यवस्था और संयोजन या समायोजन
कार्यकारी जानकारी के साथ जिससे वह व्यवसाय को नियंत्रित कर सकता है उदा। धन के बारे में जानकारी,
लागत, लाभ आदि। प्रबंधन लेखांकन न केवल लागत लेखांकन के क्षेत्र तक ही सीमित है, बल्कि यह भी है
अन्य क्षेत्रों को शामिल करता है (जैसे कि पूंजीगत व्यय निर्णय, पूंजी संरचना निर्णय और लाभांश
निर्णय) भी।
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
এটি একটি অ্যাকাউন্টিং বা ব্যবস্থাপনা অর্থাৎ, অ্যাকাউন্টিং যা প্রয়োজনীয় তথ্য সরবরাহ করে
এর কার্য সম্পাদনের জন্য ব্যবস্থাপনা। উৎপাদনশীলতার উপর অ্যাংলো-আমেরিকান কাউন্সিলের মতে,
"ম্যানেজমেন্ট অ্যাকাউন্টিং হল অ্যাকাউন্টিং তথ্যের উপস্থাপনা এমন একটি উপায় যা সহায়তা করে
নীতি তৈরির ব্যবস্থাপনা এবং একটি উদ্যোগের দৈনন্দিন অপারেশন।" এটি সব কভার করে
প্রধানকে প্রদান করার জন্য গোঁড়া তথ্যের ব্যবস্থা এবং সমন্বয় বা সমন্বয়
এক্সিকিউটিভ যে তথ্য থেকে তিনি ব্যবসা নিয়ন্ত্রণ করতে পারেন যেমন তহবিল সম্পর্কে তথ্য,
খরচ, মুনাফা ইত্যাদি। ম্যানেজমেন্ট অ্যাকাউন্টিং শুধুমাত্র খরচ অ্যাকাউন্টিং এর ক্ষেত্রেই সীমাবদ্ধ নয়
অন্যান্য ক্ষেত্র কভার করে (যেমন মূলধন ব্যয়ের সিদ্ধান্ত, মূলধন কাঠামোর সিদ্ধান্ত এবং লভ্যাংশ
সিদ্ধান্ত) পাশাপাশি।
No comments:
Post a Comment